سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی هایی درباره زبان چینی تبتی

 

سینو-تبت (زبان چینی تبتی) یکی از بزرگترین خانواده‌های زبانی در جهان است. این کشور از نظر تعداد گویندگان، در رتبه‌ی دوم است. این خانواده از 403 زبان کاملاً متفاوت با گستردگی جغرافیایی، پیچیدگی زبانی بزرگ و سابقه طولانی تاریخی تشکیل شده است   .

همانطور که از نام خود پیداست، این خانواده از دو شاخه اصلی تشکیل شده است:

Tibetan Chinese language-

Sino-Tibetan Language Family Tree-

 

قسمت سینو از این نام به زبان‌های مختلف چینی (سینیتیک) که گاه به آن لهجه‌ها گفته می‌شود، اشاره دارد. شعبه چینی (سینیتیک) دارای بیش از 1.3 میلیارد طرفدار است که بیشترین تعداد هر شاخه زبانی در جهان است. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

قسمت تبتو- برمن از این نام به 389 زبان اشاره شده است و منطقه‌ی وسیعی را شامل می‌شود که در شمال آن فلات تبت، در جنوب آن Malay mappeninsula غرب آن شمال پاکستان و شرق آن شمال شرقی ویتنام قرار دارد. موسسه بنیاد چین با تجربه زیادی که در حوزه آموزش زبان چینی دارد می تواند به تمام سوالاتی که در حوزه زبان چینی تبتی است پاسخ دهد.

 

به نظر می‌رسد زبان چینی تبتی از جایی در فلات هیمالیا سرچشمه گرفته است که سرچشمه‌ی رودخانه‌های بزرگ شرق و جنوب شرقی آسیا از جمله Yellow، Yangtze،Mekong Brahmaputra  و Irrawaddy است.

 

در حالی که شاخه چینی نسبتا خوب مقرر شده است، شاخه Tibeto – Burman نسبتا تحت بررسی باقی می‌ ماند و هیچ طبقه ‌بندی قابل اعتمادی برای روابط ژنتیکی بین شاخه‌های مختلف آن وجود ندارد.

 

نمی‌توان دقیقاً گفت که چند زبان تبتو-برمن وجود دارد، چه تعداد از آن‌ها زبان‌های جداگانه یا گویش‌های یک زبان هستند، یا حتی اگر هنوز زبان‌های متعلق به آن شاخه وجود دارد که هنوز کشف و توصیف نشده‌اند.

 

زبان چینی روی سنگ

این امکان وجود ندارد که بگوییم چند زبان Tibeto – Burman وجود دارد، چه تعداد از آن‌ها زبان یا گویش یک زبان مجزا هستند، یا حتی اگر هنوز زبان‌های متعلق به آن شعبه وجود داشته باشند که هنوز کشف نشده و توضیح داده شوند. موسسه بین المللی مطالعات چین در این خصوص به شما اطلاعات کامل تری می دهد. کافیست با شماره تلفن 02166123086 تماس بگیرید.

 

زبان‌ها در شعبه چینی تعداد زیادی طرفدار دارند، در حالی که زبان‌ها در شعبه Tibeto – Burman  شامل تعداد کمی از گویندگان هستند. بیش از صد زبان تبتو-برمه که با کم ‌تر از 1000نفر صحبت می‌شود، در معرض خطر انقراض یا در آستانه انقراض قرار دارند.

 

منشأ خانواده زبان چینی تبتی با تحقیقات جدید مشخص شد. زبان چینی -تبتی شامل زبان‌های ادبی اولیه مانند چینی، تبتی و برمه‌ای است و بیش از 400زبان مدرن در چین، هند، برمه و نپال وجود دارد.

 

این یکی از متنوع‌ترین خانواده‌های زبان در جهان است که توسط 1.4 میلیارد گوینده صحبت می‌شود. اگرچه این خانواده‌ی زبانی از ابتدای قرن نوزدهم مورد مطالعه قرار گرفته ‌است، اما دانش محققان در مورد منشا این زبان‌ها هنوز به شدت محدود است.

 

براساس یک مطالعه فیلوژنتیکی از 50زبان باستانی و مدرنSino-Tibetan ، دانشمندان نتیجه گرفتند که زبان چینی تبتی از میان کشاورزان واقع در شمال چین و حدود 7200 سال پیش، سرچشمه گرفته ‌است. بنیاد بین المللی مطالعات چین تمام گویش های زبان چینی را به علاقه مندان این زبان آموزش می دهد.

 

در طول 10000 سال گذشته، دو خانواده‌ی بزرگ زبان دنیا ظهور کردند، یکی در غرب و دیگری در شرق اوراسیا. در کنار هم، این خانواده‌ها تقریباً 60 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. هندی-اروپایی (3.2 میلیارد طرفدار) و چینی-تبتی (1.4 میلیارد طرفدار)

 

جغرافیای چین

خانواده سینو-تبتی از حدود 500زبان در گستره‌ی جغرافیایی وسیعی، از ساحل غربی اقیانوس آرام تا نپال، هند و پاکستان سخن می‌گویند. سخنگویان این زبان‌ها نقش مهمی را در دوران ما قبل تاریخ بشر ایفا کردند و باعث ایجاد فرهنگ‌های پیشرفته در چین، تبت، برمه و نپال شدند. با این حال، در حالی که باستان شناسان، فیلوژنتیست‌ها و زبان‌ شناسان به شدت در مورد ریشه‌های خانواده‌ی زبان ‌های هندی-اروپایی بحث کرده‌اند، تشکیل زبان‌های سینو-تبتی پیش از این توجه کمی را به خود جلب کرده‌ است.

 

بانک اطلاعاتی از کلمات کلیدی 50زبان سینو-تبتی

به منظور روشن کردن تاریخچه پیچیده این زبان‌ها، محققان یک پایگاه‌ داده لغوی حاوی واژگان کلیدی را از 50زبان سینو- تبتی تشکیل دادند. این پایگاه‌ داده شامل زبان‌های باستانی است که 1000سال پیش از آن‌ها صحبت می‌شود، مانند چینی قدیمی، برمه و تبتی و همچنین زبان‌های مدرن که توسط کار میدانی مستند شده‌اند.

با استفاده از روش‌های محاسباتی قدرتمند فیلوژنتیک، محتمل‌ترین روابط بین این زبان‌ها استنباط شده و سپس تخمین زده شده که این زبان حدود 7200 سال پیش پدید آمده است.

برای برطرف کردن مسیرهای پیچیده تکامل زبان‌های سینو-تبتی، نویسندگان به کلمات مرتبط با توصیف خانه‌های خود پرداختند، زیرا ممکن است چگونگی گسترش دانش کشاورزی در منطقه را نشان دهند. این تجزیه و تحلیل کشاورزی حاکی از منشا خانواده سینو-تبتی در جوامع چینی شمالی است.

محتمل‌ترین سناریوی گسترش زبان، شامل جدایی اولیه بین یک گروه شرقی است، که از آن گویش‌های چینی تکامل یافته و یک گروه غربی، که اجداد سایر زبان‌های سینو-تبت است.

 

شرح خانواده‌ی زبان چینی تبتی

شاخه بندی زبان چینی

زبان چینی تبتی یکی از بزرگ ‌ترین خانواده‌های زبان در جهان است و بیش از حتی زبان‌ های هند و اروپایی آن را صحبت می‌کنند.

 

تاریخچه‌ی زبان چینی تبتی

به نظر می‌رسد که سرزمین Proto-Sino-Tibetan جایی در فلات هیمالیایی باشد که رودخانه‌های بزرگ شرق و جنوب شرقی آسیا منبع آن‌ها هستند و حدود 4000سال قبل از میلاد بوده باشد.

 

درباره زبانشناسی سینو-تبت

زمینه زبان‌شناسی چینی تبتی تنها حدود 50سال قدمت دارد و تنها در 25سال گذشته، یک موضوع پر رونق از پرس‌و‌جو بوده ‌است. محققان از اواسط قرن نوزدهم در تلاش بودند چینی‌ها را در یک زمینه ژنتیکی گسترده تر آزمایش کنند، از آنجا که روابط بین چینی‌ها و تبتی‌ها از یک سو و تبت و برمه از سوی دیگر آشکار شد، به نظر می‌رسد که اصطلاح سینو-تبت ابتدا توسط (R. Shafer 1939-41) استفاده شده است، که آن را به عنوان یک ذخیره زبانی سه‌ جانبه متشکل از چینی،Tibeto – Burman و تای تصور می‌کرد. در رابطه با این موضوع به منبع مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری به دست آورید.

 

اجزای زبان چینی

با هر معیار (تعداد سخنران، قدمت تاریخ مکتوب مستند، اهمیت فرهنگی، تاثیر بر زبان‌های دیگر)چینی به عنوان یکی از مهم‌ترین زبان‌ها در جهان شناخته می‌شود. با این حال ماهیت غیر الفبایی سیستم نوشتاری چینی مشکلات منحصر به فردی برای زبانشناس تاریخی ایجاد کرده‌است که سعی دارد آواشناسی مراحل اولیه زبان را بازسازی کند یا ارتباط ژنتیکی بین زبان‌های چینی و دیگر ایجاد کند. اگر علاقه مند به خواندن مطالب جدیدتری در خصوص زبان چینی تبتی هستید از شما دعوت می کنیم که با موسسه بنیاد چین تماس بگیرید و یا به وب سایت بنیاد چین به آدرس chinese.bonyad.org مراجعه کنید.